Om du vill vara poet – skriv!

I antologin Poeter 10.0 har jag haikudikter publicerade, men också den här krönikan om mitt skrivande på poeter.se.

Anna Maris började publicera sina haiku på poeter.se i januari 2011, då hon samtidigt påbörjade ett nyårslöfte att skriva en haikudikt om dagen.

I början av 2011 jobbade jag som verksamhetsledare i turistindustrin, i ett jobb som jag inte trivdes med. Eftersom jag hade varit journalist under många år och skrivit prosa och poesi hela mitt liv kände jag att det var dags att återkomma till skrivandet. Jag började publicera haiku på en vanlig blogg, men texterna lästes inte särskilt mycket av andra. Jag upptäckte poeter.se av en slump och skapade en profil direkt.  Mitt motto blev den spartanske filosofen Epictetus ”If you want to be a writer – write! Det tog tre minuter innan jag fick min första applåd och snart hittade jag massor av personer att både läsa och bli läst av. På poeter.se skriver folk av en uppsjö av olika anledningar. Det är verkligen högt och lågt. Många gör otroligt bra saker som förtjänar mycket mer uppmärksamhet än vad de får. Ännu fler skriver för att hela sig själva och bli sedda. På poeter är vi så många att alla förr eller senare hittar sin inspiration.

Image

Haiku är en väldigt nördig diktform på många sätt. Det finns ett fast regelverk som går långt utanför den bundna versformen. Och det finns väldigt många sätt att tolka regelverket. På poeter.se har jag träffat några av Sveriges bästa haikupoeter. Det har varit väldigt utvecklande att byta tankar om texter med dem.  Det är något av det bästa med forumet – hur mycket man utvecklas. Jag har varit med i de antologier som poeter goes paper har gett ut sedan jag började skriva. Det har också varit en sporre att se sig själv i tryck. Förra året skickade jag mina haiku till en antologi på Miders förlag, som återkom med frågan om jag hade nog med material för en hel diktsamling. I år kom Skiftningar som är min första egna diktsamling. Jag har också varit representerad i fyra olika antologier i år, bland annat Vi-skogens jubiléumsantologi Tusen tankar om träd.

Internationellt har jag också fått ett mindre haiku-genomslag. Jag blir publicerad i kommande Frogpond som är Haiku society of Americas journal. De väljer ut ett fåtal dikter till varje nummer av flera hundra bidrag. Herons nest är en annan av de mest ansedda haiku-journalerna i världen och där jag också fått en dikt accepterad.

Numera skriver jag inte bara haiku, utan även Limerickar, manus, betraktelser, noveller och en faktabok. En dag kommer säkert också en roman.

Att skriva och bli läst ger oerhört mycket glädje och att läsa andra på poeter.se är en ständig källa till inspiration. If you want to be a writer – write!

Leave a Reply

