Recension av Skiftningar i Tidningen Kulturen

Litteratur: Anna Maris; Skiftningar – Fri haiku
sep222013
En ny haikubok
En ny haikubok av Anna Maris
Skiftningar – Fri haiku
Miders förlag

Jag kan inte med bästa vilja påstå att jag är något slags expert på diktformen haiku, varken tekniskt eller av praktisk erfarenhet betraktat. Teknik hör förresten sällan eller aldrig ihop med litteratur, oavsett genre och form, om du frågar mig. Därför gillar jag att Anna Maris skriver fri haiku. Hon utmanar formeln som, rent historiskt, är en förlängning eller vidareutveckling av den japanska ”hokkan” som i sin tur är början på en rengadikt.

En traditionell haiku innehåller 17 teckenljud och skrivs på tre rader med rytmen 5-7-5 (det där med tre rader är dock en västerländsk anpassning). Och en haiku ska helst innehålla ett ord som på något vis anknyter till en årstid. Jag undervisade i litterär gestaltning under några år och minns hur de mest kända versmåtten tragglades med blandad entusiasm. Som lärare försökte jag öppna för den fria tolkningen av varje lyrisk formel. Precis så som Maris gör.

Maris håller till viss del på traditionerna. Inte genomgående, men påfallande ofta finner man årstiden i hennes haiku.

”vårvindar
tröjan åker karusell
på torkvindan”

”snögubben
står stoiskt i solen
långsamt byggs en fors”

”sensommarkväll
kylan drar oss
in i hetluften”

Nya boken heter ”Skiftningar” och bjuder på närmare 100 dikter. Jag märker snart att jag har den med mig lite överallt, på bussar, tåg, i sängen och på soffan, på en bänk vid kanalen… Maris målar upp bilder, tavlor, fotografier, filmer med få rader och få ord. Det är en konst att klara av det, inte minst inom ramen för en poetisk formel, även om hon nu kliver utanför ramarna efter behag och behov. Jag läser med stigande fascination, vaggas av rytmen och sugs in i tavlorna, filmrutorna.

”vinrankan på
fasaden i stormen
knackar på fönstret”

”den gamla möllan
vingarna knappt skönjbara
i höstdimman”

Läs ”Skiftningar”. Bär den med dig, öppna den på måfå och låt ögonen falla på en sida och se vad som händer. Det är häftig läsning. Som att gå på bio i en bok. Jag rekommenderar ”Skiftningar” förbehållslöst. Den ger litteraturen ett evigt ansikte. Den förmedlar sig. Den är levande, i en tradition som har anor flera tusen år tillbaka.

Stefan Whilde

http://tidningenkulturen.se/artiklar/litteratur/litteraturkritik/15699-litteratur-anna-maris-skiftningar-fri-haiku

Leave a Reply

